The Long-Haul Con

Tack vare ökningen av privatflygkunder ökar flygcharterbedrägerierna snabbt. Så här skyddar du dig.

Pandemin har lockat tusentals nya resenärer till att flyga privat. Resenärer som älskar industrins förhöjda saneringsprotokoll, privata terminaler, direktflyg till hundratals små flygplatser och minimal exponering till de många kontaktytorna som finns inom reguljärflyget. Men i takt med att antalet privatresenärer ökar så ökar även antalet bedrägerier. I Europa har två flygföreningar varnat för webbsidor som erbjuder falska charterflyg med registreringar tagna från legitima operatörer. De tar emot betalningen och går upp i rök. På National Air Transportation Association (NATA) som granskar charteroperatörer (och för vilken jag är vice VD), har vi också sett en oro[1]väckande ökning av olagliga charters ombord på ocertifierade maskiner i USA. De siktar in sig på nya kunder som tenderar att boka baserat på pris istället för att prioritera maskinens underhåll och pilotcertifiering. Förståeligt nog så tror en förstagångsresenär att allt är OK när de ser en glänsande businessjet med en pilot i uniform och epåletter. Även om dessa ”gråa” U.S. charters är mindre uppenbara än betala-och-dra-taktikerna hos de europeiska bedragarna så kan de vara mycket farligare om det är en pilot som hamnar i en cockpit han inte är certifierad för eller om maskinen inte följer ett rigoröst underhållsschema.

Båda dessa inträffade i samma incident 2018 med dödliga resultat när en chartrad Dassault Falcon 50 rusade av landningsbanan och dödade både piloten och andrepiloten som var ägare till planet. Ingen av dem var certifierade för att flyga maskinen vars bromsar hade flaggats som obrukbara. Två passagerare skadades också allvarligt. Skyddsåtgärder finns. Legitima charteroperatörer har ett Part135-certifikat som indikerar de omfattande reglerna och operativa kraven, däribland pilotträning, drog- och alkoholtestningsprogram och underhållsstandarder. Men ocertifierade operatörer har ökat i marknaden för att dra fördel av nya kunder som inte vet skillnaden. Som potentiell kund har du all rätt att begära bevis på en Part 135-certifiering, känd som D085, från en charteroperatör. Och glöm inte att fråga efter pilotens kvalifikationer. Ett par andra saker att hålla i åtanke: Då Part 135-certifieringen kan uppgå till 40 procent av de övergripande kostnaderna så kan en deal på nätet som verkar för bra för att vara sann vara just det och indikera att det är en olaglig charter. Och operatörer måste (enligt Department of Transportation) bibehålla en minimumnivå av försäkringsskydd, så se till att fråga hur mycket företaget täcker. Om du upptäcker att du av misstag har chartrat med en operatör med bristande försäkring så kan det istället riskera dina egna tillgångar.

Andra varningssignaler kan vara en förfrågan om att betala piloten eller flygplanets ägare direkt, eller ett kontrakt som delegerar underhållsansvaret till passageraren. (I en traditionell charteröverenskommelse är operatören ansvarig för underhållet av planet, utbildning och betalning av piloterna och lägger kompensationen på flygplanets ägare.) Var uppmärksam på betalningar i kryptovalutor, och om du betalar i förskott, se till att ta reda på hur betalningen behandlas och vem som har tillgång. Även om mekaniska problem hör till så finns det alltid sätt att minska sannolikheten för förseningar eller avbokningar. Hur hanterar operatören återbetalningsprocessen? Garanterar de en annan maskin eller erbjuder de full återbetalning? Ansedda företag har tillgång till ”flytande flottor” eller andra flygplan för att vara behjälpliga i sådana situationer. Men i slutändan är det passagerarens ansvar att göra sin hemläxa innan de bokar en charter. Med andra ord: Resenär, se upp!

En guldkantad tillströmning

FÖR DE INDUSTRIER som strömlinjeformade livet under pandemin, gjorde det säkrare eller båda så fanns det onekligen fördelar med 2020. Till exempel ökade antalet nya kunder inom privatflyget med 300 procent över året då tusentals personer började flyga privat för första gången, en guldkant med tanke på att privata businessflygresor minskade med 80 procent under samma period. ”Från april och framåt var två tredjedelar av våra kortkunder nya”, säger Andrew Collins, VD för Sentient Jet, industrins ledande jetkortleverantör. ”Tack vare ökningen av nya kunder såg vi försäljningssiffror som vi inte trodde var möjliga under en pandemi.” Denna tillströmning av nya kunder sporrades delvis av Coronavirus Air, Relief and Economic Security (CARES) Act som eliminerade den federala punktskatten på 7,5 procent på alla privatflygresor som bokades under 2020 samt de avgångar som var schemalagda för 2021 och 2022. Många flygbolag såg snabbt en möjlighet att marknadsföra skattesemestrar och skapade medlemsprogram speciellt riktade till förstagångskunden. ”Ett antal bolag sänkte entrénivåerna för sina program”, säger Doug Gollan, grundare av Private Jet Cards Comparisons, som följer mer än 60 kort- och medlemsprogram. ”Vissa minskade antalet timmar som krävdes för köp från 25 till 10 och andra lanserade pay-as-you-go-program där du kan bli medlem för under 10 000 dollar.” Magellan Jets nya medlemsprogram lockade många tidigare dedikerade reguljärflygsresenärer med en kombination av garanterad tillgång och låga medlemspriser (jämfört med jet-kort i alla fall som kräver stora summor) där varje program erbjuder sin egna app. En liknande idé är XOs RISE, för de kunder som vanligtvis flyger mindre än 15 timmar per år, och som kostar 595 USD. Sedan finns Jet Linxs Affialiate Jet Card Membership, ett tremånadersprogram med litet ekonomiskt åtagande, som designades för att erbjudas i 30 dagar under pandemins första våg men som fick en så stor efterfrågan att det utgjorde 22 procent av företagets medlemskap mot slutet av 2020.

Andra program har suddat ut linjerna mellan medlemskap och kort. Jet Aviations hybridprogram var till och med utan namn under sin prövoperiod, även om Elouisa Dalli, företagets marknads- och kommunikationsansvarig, menar att konceptet beskriver sig själv: ”Kunden väljer flygplanet, får garanterad tillgång och den bästa, mest transparenta prissättningen.” Jet Edges nya Reserve Program däremot riktas mot förstagångskunder som efterfrågar large-cabin eller super-midsize jets där deras flertaliga och återbetalningsbara depositioner liknar de som finns hos kortprogrammen. Oavsett om denna nyhetens behag kommer att fortsätta sprida sig för dessa nya kunder eller inte så förväntas privatflygandet öka. ”Det jag hör oftast numera från kunderna”, säger Gollan, ”är att de aldrig kommer att återvända till att flyga reguljärt.”

Air wars

I sin strid mot Covid-19 har den privata flygindustrin lagt alla sina joner på elden så att säga genom att utveckla och förbättra plasma-joniseringssystem, anti-virala beläggningar, datadelningsprogram, uppdaterade rengöringsprotokoll, till och med en experimentell UV-lampsstav. ”Alla, från flygbolag till små ägaroperatörer, har förändrat sättet de tar sig an sanering”, säger Tyler Harper, ansvarig för events och flygplansunderhåll på AEM Logistics och författare till Cleaning Procedures Guide. Total desinfektion av ett flygplan, ett av de dyraste rengöringsalternativen, ”undviks inte längre,” säger Harper. Istället har det blivit ett måste. Tidiga reaktioner på pandemin innefattade vissa behandlingar som rapporterades skada elektroniken i cockpit och förorenade matförberedningsutrymmen, så flygplanstillverkare har nyligen tagit nya steg för att utveckla nya saneringsprocesser med ovanliga samarbeten. ”Vi går igenom detta tillsammans”, säger Pradeep Fernandes, VD för bolagsstrategi hos Boeing. ”Där vi kan så samarbetar vi.” Virusdödande beläggningar har blivit det vanligaste verktyget. De flesta behandlingarna sägs hålla i 30 dagar men Fernandes säger att de ofta ”inte håller så länge när man tar hänsyn till det höga användandet”, vilket är anledningen till att Boeing har utvecklat sin egna beläggning som kan upptäckas med UV-lampor så att besättningar kan säkerställa att det ligger kvar. Joniseringssystem börjar också ta mer plats som ett verktyg i framkant.

Dessa har sonder som följer luftens kvalitet och avger syrejoner som inaktiverar främmande partiklar, allt från molekyler som innehåller toalettlukter till covid-19-aerosoler. Gulfstream är en av dem som nyligen introducerade ett plasma-joniseringssystem som en del i dess saneringsprotokoll. Boeing har också utvecklat en handhållen stav som avger virusdödande UV-ljus och kan desinficera ett flygdäck på mindre än 15 minuter. ”Det kan användas i kabinen, flygplatsen, vartsomhelst”, säger Fernandes. Dessa nya teknologier är komplement till de luftcirkulationssystem som redan finns i de flesta flygmaskiner som förflyttar luften uppåt och ner så att de inte sprider sig i kabinen och regelbundet återinför ny luft. All omcirkulerad luft passerar igenom ett HEPA-filter som kan fånga 99,9 procent av mikrobiella organismer, inklusive virus. Privatflygets offensiv visar inte några tecken på att avstanna. ”Pandemin har utökat vad säkerhet innebär”, säger Michael Silvestro, VD för Flexjet. ”Tidigare tittade kunderna på maskinens ålder och dess mekaniska historik. Nu fokuseras dialogen lika mycket på kundens välmående som flygplanets.”

HÖGTFLYGANDE

Ända sedan Learjet 23 bredde ut sina vingar över himlen under det tidiga
60-talet så har innovationerna inom businessflygresor fortsatt sikta högre och högre. Flygskribenten och historikern Dan Pimentel tittar på nio jetplan som har revolutionerat formen, både tekniskt och estetiskt, över de senaste sex årtiondena.

LEARJET 23

FÖRSTA FLYGNINGEN: 7 oktober 1963 INFLYTANDE: Uppfann light-jet-segmentet för businessflyg. UTLÅTANDE: ”Med en toppfart på ca 900 km/h, en kabin för sex personer och modern styling förändrade Learjet 23 regionalt resande samtidigt som den levererade en sexig James Bond-känsla.”

GULFSTREAM II

FÖRSTA FLYGNINGEN: 2 oktober 1963 INFLYTANDE: Det första stora business-jetplanet med en magisk kabin och utökad räckvidd. UTLÅTANDE: ”Med en kraftig airframe för att klara tunga transportbehov blev GII det naturliga valet för den som sökte ett transkontinentalt jetplan.”

DASSAULT FALCON 50

FÖRSTA FLYGNINGEN: 7 november 1976 INFLYTANDE: Förändrade dramatiskt räckvidden inom super-midsize-kategorin. UTLÅTANDE: ”Dess tre-motor-design var den första i sitt slag och gjorde non-stop-flygningar över Nordatlanten eller kontinentala USA möjlig och satte därmed standarden för årtionden av lyckade tri-jet Falcons.”

CESSNA CITATION X

FÖRSTA FLYGNINGEN: 21 december 1993 INFLYTANDE: Renodlad design som förändrade Cessnas image av en tillverkare av långsamma jetplan. UTLÅTANDE: ”Citation X var Cessnas svar på Learjet och blev en omedelbar ledare inom super-midsize-kategorin med en toppfart på 977 km/h.”

BOMBARDIER GLOBAL EXPRESS

FÖRSTA FLYGNINGEN: 13 oktober 1996 INFLYTANDE: En revolution inom ultra-longrange-privatflyg med stora kabiner. UTLÅTANDE: ”Med en räckvidd på närmare 1 100 km kunde för första gången 16 passagerare resa mellan vilka två punkter på jorden som helst med max ett stopp.”

EMBRAER PHENOM 300

FÖRSTA FLYGNINGEN: 29 april 2008 INFLYTANDE: Banbrytande design i en light-jet-flygplanskropp. UTLÅTANDE: ”Det bästa av allt i ett litet exekutivt jetplan med en cockpit för en pilot (standard är två), en räckvidd på 3 700 km, avancerad kabinunderhållning och plats för nio passagerare.”

CITATION LATITUDE

FÖRSTA FLYGNINGEN: 18 februari 2014 INFLYTANDE: Återupplivade mid-size-kategorin med ett clean sheet fuselage. UTLÅTANDE: Förbättringarna innefattar ett lägre kabintryck, ett plant golv och Garmins G5000 flygteknik som har gjort Latitude till en pilotfavorit.

AIRBUS ACJ320NEO

FÖRSTA FLYGNINGEN: 19 november 2018 INFLYTANDE: Skräddarsydda interiörer och en räckvidd på 1 100 km gör den till höjdpunkten för ett flyg för upp till 25 personer. UTLÅTANDE: ”Kabinen i denna enormt breda flygplanskropp, 15 procent större än dess närmaste konkurrent, kan planeras i otroligt kreativa konfigurationer.”

GULFSTREAM G700

FÖRSTA FLYGNINGEN: 14 februari 2020 INFLYTANDE: Den längsta, bredaste och högsta kabinen av alla businessjetplan med fem boendeutrymmen. UTLÅTANDE: Res upp till 1 390 km i en kabin som minimerar jetlag med circadian-belysning samtidigt som du badar i solljus från de 20 ovala panoramafönstren.

LUSTFULLA FLYG

Ovetandes lanserade Matthias Hühne något som skulle komma att bli en samling på över 500 flygrelaterade konstverk med en affisch från Air France från 1950-talet. ”Dess design var så fantastisk att jag insåg att det var bara en del i en mycket större berättelse”, säger den Berlinbaserade författaren som började samla på andra för att belysa perioden i sin senaste bok Airline Visual Identity, 1945-1975. En härligt färgglad samling av affischer, logotyper, flyguniformsskisser och mer från flygresandets gyllene epok. I sin efterforskning upptäckte Hühne att många internationella designpersonligheter såsom Massimo Vignelli, Ivan Chermayeff, Otl Aicher och Saul Bass var instrumentala i att driva flygbolagens banbrytande design och kampanjer. ”Printreklam var det viktigaste sättet att nå kunderna så flygbolagen använde alla olika sorters fantasifulla färger och specialeffekter i sina affischer”, säger han. För samlarens limited edition (som finns att köpa genom Callisto Publishers för 1 100 USD) använde Hühne samma nivå av sofistikation med unika färger, metalliska ytor och satinfinish. Här beskriver författaren några av sina favoritexempel.

United Airlines, 1962 ”Under tidigt 60-tal brukade grafiska formgivare komprimera det avsedda marknadsmeddelandet i det enklaste möjliga bildspråket, som i denna affisch från 1962 av en anonym konstnär, så att potentiella kunder uppfattade den direkt när de passerade förbi.”

Air France, 1952 ”Efter andra världskriget byggde Frankrike en av världens största internationella rutter. Genom att skriva avtal med den japanska konstnären Yasse Tabuchi säkerställde Air France att denna affisch förmedlade en autentisk visuell karakterisering. Flygbolaget anlitade kända konstnärer under årtionden så att konsten och den smakfulla designen blev nyckeln till deras identitet.”

TWA, 1967 ”Den grafiske formgivaren David Klein skapade en serie affischer för TWA under 50- och 60-talen, däribland detta vackra exempel från 1967. TWA grundades av flygpionjären Howard Hughes som själv var involverad i stora marknadsföringsbeslut. Efter andra världskriget blev TWA ett av USA:s mest prominenta internationella flygbolag.”

PanAm, 1971 ”En gång ansett som världens mest innovativa flygbolag hade PanAms lycka vänt i början på 70-talet. Som en del i ett försök att återuppliva bolaget skapade Chermayeff & Geismar en ny grafisk profil som innefattade en uppdaterad version av den kända logon av den blåa globen som ses i denna bild från 1971.”

British West Indies Airways, 1953 ”British West Indies Airways anlitade den italienske grafiske formgivaren Aldo Cosomati för att skapa en affischserie där han använde en excentrisk blandning av neonfärger som tolkade personlighetstyper eller festivaler från specifika destinationer på humoristiska sätt.”

American Airlines, 1971 “Massimo Vignelli gav American Airlines ett utseende som varade i fyra decennier. Även om företagsdesign under 60- och 70-talet ofta var ganska rigid så visar denna affisch från 1971 att det faktiskt inte inverkade särskilt negativt på dragningskraften på kampanjerna.”

United Airlines, 1969 ”I slutet på 60-talet och början på 70-talet började psykedelisk grafik ibland infiltrera flygbolagsannonser, speciellt för semesterdestinationer i varma klimat. Denna färgglada variant skapades 1969 när Continental Airlines gjorde sin första flygning från Los Angeles till Honolulu.

Text: Ryan Waguespack

Av: J. George Gorant