Piagets relansering av Polo 79 har väckt stort intresse och speglar dagens trendiga “maffiaestetik.” Samtidigt växer intresset för deras vintagemodeller, vilket understryker varumärkets tidlöshet. Med 150-årsjubileum tar Piaget nu ett steg in i framtiden med en djärv ny vision.
När Piaget Polo 79 lanserades i februari i år gick entusiasterna bananas. De diskuterade relanseringen av den mekaniska varianten av disco-erans hetaste modell (då till största delen med kvartsverk) i guld för 73 000 dollar. Lanseringen har anpassats till tidens stil med ”maffiaestetik” – tänk lyxiga träningsoveraller och pälsrockar – trendiga och flashiga klockor. Sådana som en gång bars till machokostymer och en stor skvätt cologne, nu ses de på killar som väljer att kombinera den med T-shirt och jeans. Stilen kan ses som en form av revolt mot de verktygsklockor i stål som har dominerat marknaden under de senaste fem åren. Tony Sylvester, Londonbaserad designer för herrkollektionen för det oberoende varumärket AWMS, säger att han gärna bär modellen Piaget Protocole eftersom han gillar att till sin kraftiga framtoning bära en mindre och mer dekorativ klocka.
– Det är ganska skönt att klä sig i nötta gamla jeans eller ett par cargobyxor och matcha det med en riktigt formell klocka. Särskilt när folk förväntar sig att någon med min kroppshydda ska bära en rejäl och tuff sportklocka eller något åt det militära hållet, förklarar han.
Samtidigt i Florens var den skräddade stilen på mässan Pitti Uomo i januari i år ofta matchad med delikat utsmyckade klockor. Bland annat sågs en vintage Piaget Protocole i vitt guld med urtavla i lapis-lazuli på handleden på en inköpare inom mode, och detta blev anmärkningsvärt uppmärksammat – och två månader senare, på ett Robb Report-event i Austin, Texas, sågs en riskkapitalist i 30-årsåldern promenerande runt i en quiltad svensk kamouflagejacka, vita Nike ACG-sneakers och på handleden satt en Piaget från 70-talet i solitt guld med en asymmetrisk urtavla. Återförsäljare och andra har tagit fasta på denna pendelsvängning för trender för armbandsur. Inför den nyligen genomförda auktionen med ”Rough Diamonds” på Sotheby’s – en auktion tillägnad ovanliga klockor – hänvisade katalogen till Piaget som ”det enskilt mest framstående varumärket inom vintagesamlande”. Detta parallellt med att Gai Gohari, en New York- baserad vintage-återförsäljare, för några år sedan började köpa in mer Piaget vilket har fått stor betydelse.
– Klockorna var då underskattade och inte alls så heta, så det var möjligt för mig att skaffa dessa underbara ur och skapa en typ av ny nisch för mig själv och andra samlare och sedan bara se den växa, minns han.
– Nu har klockorna äntligen kommit ikapp i popularitet även hos den stora allmänheten, säger Gohari. Han har noterat att kunder tenderar att komma och leta efter äldre versioner av den nyligen släppta Polo 79, med intressanta varianter av urtavlor av det som tidigare kallades halvädelsten och framförallt modellen ”Andy Warhol”, som konstnären ägde och bar. En klocka känd för sin trappstegsformade boettring med rundade hörn. Den relanserades av Piaget 2015 i en begränsad upplaga om bara 28 stycken, men varumärket har nyligen antytt att modellen kommer att ingå i ett stort och intressant sammanhang i slutet av detta år.
Piagets relansering av Polo 79
Och det är inte bara nya vintage och retroinspirerade modeller som får uppmärksamhet. Den ultramoderna, ultratunna Piaget Altiplano har också blivit en eftertraktad samlarmodell. Känd för sin rakbladstunna boett är modellens senaste tillskott en flying tourbillon placerad i en boett som bara mäter 2 mm i höjd – ett bevis på att företaget kan leverera både teknisk och designmässig skicklighet.
Fatti Laleh, internationell kommunikations och imagechef
Piagets 150-årsjubileum i år kommer inte bara att markera ett och ett halvt sekel av expertis inom klocktillverkning utan lär även innehålla information om företagets nya inriktning. Ett team med ett helt nytt perspektiv har satts samman under VD Benjamin Comar som tog över rodret för huset 2021. En av de nyligen anställda är Fatti Laleh, internationell kommunikations och imagechef, som fick jobbet 2022 och som tidigare arbetade på Baron & Baron, en av modevärldens mest inflytelserika kreativa byråer.
Hon har redan hunnit sätta sin prägel på framtoningen genom en outsiders syn på foto eftersom hon bokat modefotografen Brigitte Niedermair för Piagets kommande reklamkampanj.
”Det är ganska skönt att klä sig i nötta gamla jeans eller ett par cargobyxor och matcha det med en riktigt formell klocka.“
En kampanj som kommer att visa verkliga människor tillsammans med berättelser som fokuserar på företagets arv.
– Med kraften i det estetiska kan man komma långt. Jag har fortfarande skarpa diskussioner med teamet eftersom jag vägrar att ändra en bild – jag förstår att det är utanför deras komfortzon, men jag vet också att det kommer att fungera, säger Laleh samtidigt som hon erkänner att det som händer på andrahandsmarknaden också har en stor betydelse.
– Att dela kunskap med samlarna ger människorna inom varumärket både tro och passion för att fortsätta sitt arbete med entusiasm, avslutar Laleh.
Text: Britta Rossander
För att läsa mer om klockor, klicka här