SKRIET FRÅN VILDMARKEN

Cartier blåser nytt liv i sin vildaste ikon med allt annat än enkla penseldrag.

Pantern har blivit så synonym med Cartier att alla andra smycken föreställande det majestätiska djuret, som produceras utanför det parisiska modehuset, känns som rena kopiorna. Med början under 1920-talet gjorde husets berömda chefsjuvelerare och Louis Cartiers tidigare partner, Jeanne Toussaint, det smärta kattdjuret till sin ständiga inspirationskälla. Cartier kallade kärleksfullt Toussaint för ”PanPan” och hennes lägenhet i Paris sades vara översållad med leopardskinn. Men det var hertiginnan av Windsor som gjorde det fläckiga djuret till en modesymbol när hon 1949 fotograferades med en av de första tredimensionella Panthère-skapelserna: en brosch placerad ovanpå en 152,35 karats kashmirsafir som hon fått i gåva av sin man, den tidigare Edward VIII.

2010 såldes en armbandsversion av kattdjuret, som burits av denna societetsdam, på Sotheby’s i London för 7,23 miljoner dollar.Ett århundrade senare får den eleganta katten fortfarande Cartiers kunder att spinna. Varumärkets senaste hyllning till sin ikon är inkapslad i en 42 mm Ronde Louis Cartier-klocka i vitguld, i begränsad upplaga om 30, där alla är individuellt numrerade. Inläggningar av skuren halm, guld och emalj, gjorda för hand av hantverkare vid företagets specialiserade hantverksateljé i Schweiz, utgör tillsammans en färgstark tablå som bildar ansiktet hos ett av världens vackraste djur

Konstens hus

Cartier har förvandlat en bondgård till hem för sitt Maison des Métiers d’Art i urmakeriregionen La Chauxde-Fonds i Schweiz. På insidan har drygt 1 400 kvadratmeter golvyta ägnats åt att kombinera gamla hantverk med urmakarexpertis.

Levande färg

På denna vägg lyfts emaljens många nyanser fram för att visa hur färgerna kommer att se ut när de tar form på urtavlan.

Hårfint

Mycket små penslar, inte större än några hårstrån, används för att måla emaljen på urtavlan.

Halmstrån

Sjuttiofem halmstrån, i olika storlekar och elva färger, bildar kattens ansikte.

Ett fint snitt

Halmstråna som används i inläggningarna måste noggrant skäras till rätt längd innan de viks ut med hjälp av ett benverktyg. Fibrerna plattas sedan ut, blötläggs och mjukas upp i kallt, varmt och hett vatten. Slutligen stryks var och en platt.

Formskiftare

Guldinläggningarna skapas med hjälp av bitar som har laserskurits i särskilda former för att återskapa nyanserna hos en panters form och skuggning. Varje del måste rengöras, poleras och böjas för hand innan den placeras på urtavlan.

Klippa och klistra

Hantverkaren använder en papperskontur för att passa in den färgade halmen enligt de exakta specifikationerna för varje laserskuren guldform, för att bilda en färgstark 3D-effekt.

Kraftfulla verktyg

Olika verktyg, inklusive pincett och skalpell, används för att trimma och placera ut de minimala bitarna av färgad halm på urtavlan.

Genom linsen

För att fullända miniatyrdetaljerna på urtavlan behövs mikroskop. Varje klocka kräver mer än 100 timmars arbete, varav 97 uteslutande ägnas åt urtavlan

I fokus

Pantern börjar ta form allteftersom hantverkaren lägger in emaljpulvret, blandat med vatten, i rätt hål, för hand och med en mycket fin pensel.

Skuggfaktorer

Lådorna innehåller pulver i 500 olika färger som används för att skapa emaljelementen på urtavlan. Till denna klocka används sex nyanser för att få panterns öga och svarta fläckar att kännas levande

Stundens hetta

För att emaljen ska sitta säkert på plats på urtavlan måste den först brännas i en ugn i cirka 800 grader. Temperaturen justeras sedan för att ge rätt färgnyans till var och en av de separata emaljinfattningarna. Den måste värmas tio gånger för att uppnå slutresultatet.

Fastskruvat

Urmakaren kikar genom en lupp för att montera det extra platta urverket i boetten.

Kronan på verket

Kulmen av många timmars noggrant arbete är nådd. Mästerverket är äntligen redo att fästas på urverket.

Locket på

Den sista detaljen, innan remmen sätts fast, är den skyddande, 18-karats boetten i vitt guld som ska skydda det bärbara konstverket.

Text: Paige Reddinger

Foto: Niels Ackermann

Cartier