Den har haft en ikonstatus i närmare 70 år – både för piloters handleder och handlederna hos entusiaster fascinerade av dess egenskaper.
I vanliga fall förknippar man Breguet med dressade eleganta, väldekorerade klockor i slimmade boetter med verk utrustade med avancerade komplikationer. Men flyget som har haft inflytande på Breguets produktion genom Louis Charles Breguet, barn- barnsbarn till Abraham-Louis Breguet, har gjort att de inte är främmande för att göra pilotklockor i lite bulkigare utförande. Louis Charles var en av pionjärerna på området flyg, och han är anledningen till att Breguet är ett välkänt namn bland piloter och inspirationen till den nylanserade Type XX är en tillbakablick till början av 1950-talet.
Louis Charles Breguet (1880–1955) var en av pionjärerna inom fransk luftfart. Han utvecklade bland annat gyroplanet (helikopterns föregångare), ett antal biplan (dubbeldäckare med två vingplan – det ena ovanför det andra), sjöflygplan, stridsflygplan och civila transportflygplan, och Breguet blev därmed ett betydelsefullt namn inom flyget.
Från 1918 och framåt tillverkade klockföretaget Breguet flera ur för det amerikanska flygvapnet och 1922 för Ateliers d’Aviation Breguet. Sju år senare designade företaget sina för- sta kronografer och efter ytterligare tjugo år kom en beställning från de franska väpnade styrkorna och i och med detta kom Type XX-kronografen, som användes av franska flygvapnet och det marina flyget fram till början av 1980-talet.
Intressant är att Breguet har levererat klockor till luftburen navigering sedan tidigt 1900-tal. Många tidiga piloter skaffade Breguet-klockor inklusive Alberto Santos-Dumont (1910), amerikanska piloter stationerade i Frankrike (1918), flygbolaget Louis Breguets piloter och de japanska piloterna på besök i Frankrike på 1920-talet. På senare tid satt Breguets verk i instrumentpaneler ombord på många flygplan, till exempel på överljudsplanet Concorde.
Emanuel Breguet, släkt i rakt nedstigande led till grundaren och ansvarig för företagets arkiv, berättar att storhetstiden med klockor för piloter kom i början av 1950-talet. Företaget fick då veta att det franska flygvapnet ville utrusta sina piloter med ett armbands- ur med kronograf som uppfyllde följande tekniska specifikationer: svart urtavla med självlysande siffror, självlysande visare, ett högkvalitativt verk som klarade förändringar i tryck och acceleration, en roterande boettring och flyback-funktion. Det var flygministeriet som döpte den framtida produkten till ”Type XX”. Flera företag tävlade och vann kontrakt, vilket innebar att flera märken skulle kunna tillverka Type XX. De varumärken som valts ut för offentliga kontrakt skulle också kunna sälja samma produkt till privatkunder. Detta ledde till produktionen av militära Type XX och civila Type XX.
I Breguets arkiv, berättar Emanuel, finns information om att en av de första Type XX-klockorna gavs av flygplanstillverkaren Louis Breguet till den kvinnliga testpiloten Jacqueline Auriol. Louis Charles Breguet var sonson till Louis Clément Breguet vars farfar var urmakaren Abraham-Louis Breguet.
1958 beställde den franska marinen 500 klockor av Breguet. Ryktet om deras Type XX spred sig snabbt utanför den militära sfären, vilket ledde till att den civila flygvärlden och kronografentusiaster också ville ha Type XX.
Idag
Nyligen presenterade Breguet en uppgraderad linje av sin pilotklocka. Det är en modern klocka full av nickar till historien. Till denna nya klocka behövdes en ny kaliber och det tog fyra år av förberedelser. Nya Type XX finns i två versioner: en militärinspirerad och en för civilt bruk.
Båda klockorna är utrustade med nya automatiska verk. Kaliberna 728 och 7281 är identiska förutom timvisningen på den senare för Type XX ref. 2067. Kronans form skiljer sig också, ref. 2057 har en som ska påminna om den lökformade kronan från 1950-talet och ref. 2067 har en klassisk rak krona som liknar de på Type XX för den civila marknaden. Datumfönstret är placerat vid klockan 5 med Swiss Made skrivet under, ett annorlunda val av placering. Personligen tycker jag att det blir lite rörigt men alternativen var nog inte så många beroende på att under klockan 12 tar logotypen upp den mesta platsen. Bakboettens safirglas gör det möjligt att beundra detaljerna i verket, inklusive den svärtade oscillerande vikten formad som en flygplansvinge och graverad med Breguets logotyp.
Av: Britta Rossander