Breitling har 140-årsjubileum i år och satsar stort på hållbarhet. Men som vd Georges Kern sa vid Geneva Watchdays: – Ingen kommer att köpa en klocka bara för att den är hållbar, den måste se tilltalande ut också.
Breitling leder hållbarhetsarbetet i lyxindustrin och ser ut att bli bäst i klassen när det gäller miljöarbete, och hur det är med designen är upp till var och en att bedöma. När man läser deras rapport om hållbarhet som visar på transparens i aktiviteterna är i alla fall den sidan väl omhändertagen.
Rapporten som visar Breitlings hållbarhetsframsteg
Vi kan se att de följer riktlinjerna i European Sustainability Reporting Standards. Ett direktiv för hållbarhetsrapportering som omfattar social och miljömässig påverkan längs hela leveranskedjan och engagemang för lokala samhällen. De har startat en hållbarhetsresa där företagets inställning till delat välstånd, från leverantörer till kunder, är viktigt.
Transparens och ansvar längs hela leveranskedjan
De förändrar försörjningskedjor så de är anpassade till företagets hållbarhetsstrategi och gör framsteg när det gäller spårbarhet. Företaget vill engagera, som de gjorde vid presentationen av rapporten under Climate Week NYC i butiken på Madison Avenue. – Vi är ledande inom den avslappnade, inkluderande och hållbara neo-lyxsektorn (den nya eran inom lyxindustrin). Det är viktigt att alla är engagerade, från leverantörer till kunder, sa Georges Kern eftersom hållbarhet är en viktig del av varumärkets positionering.
Georges Kern om vikten av hållbarhet i neo-lyxsektorn
– Övergången från råvarubaserade till gemenskapsbaserade leveranskedjor är vår grund och vi är engagerade i de samhällen där vi är närvarande. Vi arbetar för att skapa program som stödjer det som är bäst för det gemensamma, säger företagets hållbarhetschef Aurelia Figueroa.
Spårbarhet av guld och diamanter – Breitlings engagemang för samhällen
Över 30 % av Breitlings kollektioner som innehåller guld och diamanter är spårbara till materialkällan och man följer Rules of Origins kriterier, vilket innebär att producenter väljs beroende på ansvar för anställda, lokalsamhälle och miljö. Guldet kommer från hantverks- och småskalig gruvdrift (ASM), Artisanal and Small-Scale Mining som är mineralutvinning utförd av personer, kooperativ och små företag med mycket stor del manuellt arbete och minimala kapitalinvesteringar. Rigorösa kriterier, samhällsengagemang och miljöskydd finns på plats.
Syntetiska diamanter och stöd till lokala projekt
Diamanterna som används är syntetiska och kommer från certifierade leverantörer som regelbundet granskas. Breitling betalar en frivillig premie för varje gram guld och varje karat diamanter de köper. Pengarna finansierar projekt för de lokala samhällena. Genom Better Gold Fund har Breitling bidragit med drygt 60 000 timmar av utbildningsmöjligheter för byar i behov genomförda i samarbete med Swiss Better Gold Association.
Minskade växthusgasutsläpp och ambitiösa klimatmål
I december 2023 fick företaget sina mål för minskning av växthusgasutsläppen validerade av initiativet Science Based Targets. Ett samarbete mellan CDP, FN:s Global Compact, World Resources Institute och World Wide Fund for Nature. I linje med den Corporate Net-Zero Standarden är målen de mest ambitiösa i branschen.
Ett partnerskap med Climeworks för framtidens hållbarhet
Med utgångspunkt av detta blev Breitling i början av 2024 en av åtta ”early adopters” i Schweiz och en av tre inom lyxbranschen som rapporterar i linje med Taskforce on Nature-related Financial Disclosures (TNFD), och kom med sin första rapport i år. Inom den egna verksamheten har Breitling minskat utsläppen av växthusgaser med 21,6 % sedan 2022 och tidigare i år tillkännagav Breitling ett tolvårigt partnerskap med Climeworks, som investerar i sin kolborttagningstjänst för att filtrera CO2 från atmosfären och lagra den permanent under jord.
Engagerade medarbetare och bästa arbetsgivare i Schweiz 2024
I år har man engagerat de anställda i hållbara metoder genom att ta en titt på företagets verksamhet på Breitling Chronometrie, i La Chaux-de-Fonds, Schweiz med diskussioner om avfallsminskning och utbildning som ska generera i skräddarsydda hållbarhetsstrategier för hållbarhetsarbetet i lyxindustrin. Företaget utsågs till #1 bästa arbetsgivare i Schweiz 2024 av affärstidningen *Handelszeitung* och den schweiziska tidningen *PME* i samarbete med Statista, en global data- och informationsplattform.
Text: Britta Rossander
För att läsa mer om klockor: Klicka här!